Saus van geroosterde kerstomaten

Hoewel het intussen half oktober is, en de eerste grondvorst al gepasseerd, haalde ik de afgelopen weken nog steeds kerstomaatjes, pepertjes en wortelen uit de moestuin.



Ik koos het afgelopen seizoen voor rode en gele kerstomaatjes die aan relatief kleine struikplanten groeiden omdat ik geen zin had in het gesukkel met klimmende tomatenplanten. De rode soort leverde niet zo veel op, maar de gele blijven maar komen! En na een tijdje is de zin in salades wel door. Ik ging dit keer aan de slag en maakte een batch tomatensaus. Zo kunnen we ook de komende weken nog genieten van onze moestuin.


Ingrediënten
  • 1 kg kerstomaten (rood en wit)
  • 2 uien
  • 3 teentjes look
  • olijfolie
  • peper, zout
  • verse kruiden (ik koos voor basilicum)

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200°C.

Doe de tomaten in een grote ovenschaal. Snij de uien in stukken en voeg ze bij de tomaten. Pel de lookteentjes en gooi ze in de kom.

Overgiet met flink wat olijfolie (alles moet een laagje olijfolie hebben).

Kruid met peper en zout. Voeg de verse kruiden toe.

Zet gedurende 30 minuten in de oven, tot de tomaatjes openbarsten en mooi geroosterd zijn.

Haal uit de oven en blend tot een mooie saus.
Eventueel kan je nu nog extra verse kruiden toevoegen voor een fellere kruidensmaak.

Een prima basissaus die je zo kan gebruiken, of extra afwerken in een pastaschotel met geroosterde aubergine/courgette, feta, ...

Reacties