Upignac - Belgische kwaliteit voor de feesttafel

Enkele weken geleden ging de wederhelft naar de Delhaize foodshow van de eindejaarsproducten. Ik kreeg al meteen een smsje "Upignac staat hier", waarop mijn reply "oh ik wil dat bezoeken!". Zo gezegd zo gedaan...


Waarom Upignac? Voor mij is dit pure nostalgie. Het merk Upignac bestaat al meer dan 30 jaar en kwam bij ons reeds jarenlang op de kersttafel. Ik herinner me als kind al dat we elk jaar foie gras met uienconfijt en gelée à l'Armagnac aten. Ik weet dat er heel wat mensen zijn die tegen foie gras zijn, maar af en toe vind ik dit zo lekker, het hoort voor mij ook echt nog altijd bij het kerstfeest. Elk jaar organiseer ik een aantal kerstfeestjes en op het traditionele feestje met mijn moeder en één van mijn tantes komt dit zeker op tafel. Tante Laurette staat erop! ;-)

We trokken met het gezin een middagje naar Upigny, bij Eghezée, voor een bezoek aan de jaarlijkse kerstmarkt in de schuur van de oude boerderij van Upignac. We hoorden de geschiedenis, de nieuwigheden en konden proeven van heel wat lekkers. En dat was zeker niet beperkt tot de klassieke foie gras!


Deze blogpost is misschien wat anders dan anderen. Ik ken het 'basis'-product al jaar en dag, en wou nu echt eens kennismaken met de andere producten. De indrukken die ik hier had, wil ik graag delen.

In 1985 besloot een traditioneel en familiaal landbouwbedrijf in Haspengouw te diversifiëren. Ze kozen ervoor om zich te richten op de productie van foie gras. Met meerdere trips naar het Zuiden van Frankrijk om dit alles op poten te zetten, vonden ze ook meteen inspiratie voor hun naam. De streek van Bergerac, Monbazillac, enz. werd de inspiratie. Hun dorpje Upigny werd hernoemd naar Upignac. In 1993 begon ook de samenwerking, en sedertdien zijn hun producten ook te vinden in de supermarkt. Dit zorgde voor een grote verhoging in productie en de oude boerderij werd dan ook te klein om hier verder te werken. Ze verhuisden naar grotere fabriekshallen, maar de boerderij blijft een charmant deel van het bedrijf: van trouwfeesten en een restaurant, tot de hoevewinkel en jaarlijkse kerstmarkt. Een ideale locatie.


Tijdens de maand december bleek de lokale winkel te klein te zijn om al de bezoekers te ontvangen. Er wordt dan ook sinds enkele jaren samengewerkt met kleine binnen- en buitenlandse producenten en zo kan je er terecht voor een gourmet kerstmarkt. Er komen maar liefst 10.000 bezoekers jaarlijks deze markt bezoeken!

Ook van Upignac zelf zijn er naast de foie gras heel wat producten te ontdekken. In de nieuwigheden waren we vooral verrast door een reeks bereide maaltijden (vb. Cassoulet, Canard à l'orange) die men nu reeds in een klein aantal Delhaize winkels uittest. De chef van Upignac had ook recent een quiche ontwikkeld met eend en reblochon. Het klinkt heel zwaar, maar is wel zeer lekker!


In de typische producten kan je uiteraard foie gras vinden van eend en gans (met en zonder truffel), maar ook verse en diepgevroren lever, gekonfijte eend, ... Een schitterend product vonden we zelf de eendenborst gevuld met foie gras. Eenvoudig te bereiden en vol van smaak. Een topproduct!


Upignac heeft de laatste jaren enorm gewerkt aan de uitbreiding van het gamma. Zo zijn bijvoorbeeld ook de sappen van Upigny van hetzelfde huis. Heerlijke pure vruchtensappen, van Belgische makelij. Ik kwam ze eerder al tegen op een foodshow van (alweer) Delhaize. Mijn favoriet is appel-peer, de dochter is fan van (uiteraard) appel-kers en appel-aardbei.
Tijdens de kerstmarkt maakten ze een eigen Glühwein met het appel-peersap, rum, kaneel en gember. De drinkslovende wederhelft gaf het een hoge score!


Bij de andere standhouders noteerden we enkele mooie wijnen, maar ook Belgische saffraan. Een mooi product dat je niet meteen verwacht in ons land.


Kortom, heel wat te vinden voor je feesttafel! Mijn adviezen?
  • Foie gras met één of ander gelée: klassiek maar lekker
  • Eendenborst gevuld met foie gras
  • Voor kids en bob: appel-peersap


Reacties