5 tips voor de perfecte slow coffee

Enkele weken geleden zat er een mailtje in mijn mailbox met een uitnodiging voor het Amsterdam Coffee Festival. Ik denk altijd goed na over welke events ik wel of niet bijwoon maar in dit geval zag ik mezelf meteen reageren. Zo snel zelfs dat toen de wederhelft (die ook de uitnodiging gekregen had) me vroeg of ik met de Thalys ging en of ik gezien had waar de event-ruimte was, ik volledig uit de lucht kwam vallen. Koffie, Geert, het gaat over KOFFIE. Who needs more information?

Ik ben echt dol op koffie en drink het dagelijks. Eerder schreef ik ook al over mijn ervaringen om zelf een koffie te 'cuppen' en mijn eigen koffie-blend is nog steeds verkrijgbaar op de webshop.

Op een mooie zaterdag trokken we dus naar Amsterdam. We kozen voor de wagen (net geen twee uurtjes rijden van thuis) en namen de dochter mee op pad. Het event bleek door te gaan in de Westergasfabriek in Amsterdam. Een mooie locatie met die dag ook toevallig een kermis voor de deur. Ik vervloekte mezelf al even dat we de dochter mee hadden... De beurs zelf ging door in twee hallen in aparte gebouwen, tussen de beide gebouwen stonden enkele foodtrucks en tafeltjes. Erg gezellig allemaal.

We waren uitgenodigd door Brita om naar deze beurs te komen. Eenmaal aangekomen trokken we dan ook meteen naar hun stand, waar barrista Liesbeth Sleijsters (voormalig Nederlands kampioene en ex-nummer 3 wereldwijd) ons zou vertellen hoe je de beste slow coffee zet. Ik besloot om de tips te noteren en met jullie te delen.


1. Gebruik gefilterd water

We begonnen met het water. Veelal gebruiken we leidingwater voor het maken van een kopje koffie. Maar dat bevat vaak geur- en smaakverstorende stoffen zoals kalk en chloor. Dit komt het aroma van de koffie niet ten goede. Daarom filtert men het water. Een vergelijkende test toonde ons dat de bereiding met gefilterd water veel zachter en lichter is. Een verschil waar je niet meteen bij stil staat, maar dat we eerder ook al zagen bij de bereiding van thee. Harder water geeft een bitterder resultaat, en de koffie 'zakt' als het ware in.

Bij de test werd uitgevoerd door eenzelfde koffieblend te mengen met niet-gefilterd en (brita)gefilterd water. Na 4 minuten werd het schuim (de crema) van de koffie gehaald. Deze is namelijk bitter en komt de smaak niet ten goede.


2. De keuze van de koffieblend

Welke koffieblend je gebruikt is veelal afhankelijk van je eigen smaak. Liesbeth gaf aan een voorkeur te hebben voor Ethiopische koffie. De meeste koffiemengelingen die je in de winkel kan kopen zijn dark roast koffies (lange gebrande koffie). De meer opkomende blond roasts zijn echter veel zachter van smaak.

3. Denk aan een goede filter

Om een slow coffee te zetten neem je een filterhouder zoals je grootouders of ouders vroeger wel hadden en een papieren filter. Je kan ook kiezen voor de hippe Chemex-koffiehouder die Liesbeth gebruikte. Ook de filter is echter van belang: neem geen papieren filter maar kies voor een filter gemaakt van bamboe, dat neemt namelijk geen smaak op.

Het water moet een temperatuur hebben van 80 à 85°C. Giet eerst gewoon wat water door de filter om de papiersmaak zeker weg te krijgen.




4. De maling van je koffie is van belang

Na deze voorbereidende stappen ga je de gemalen koffie toevoegen. Hoe fijner je de koffie maalt, hoe langer de doorlooptijd zal zijn en hoe sterker de koffiesmaak. Liesbeth gaf aan 30 gram koffie te gebruiken voor een halve liter water, de koffie was niet erg fijn gemalen.


5. Maximale doorlooptijd

Giet vervolgens het water op de koffie en laat doorlopen. Hoeveel koffie je ook zet, een gulden regel is dat je niet meer dan 4 minuten doorlooptijd mag hebben.



Na de inspirerende workshop ging Geert op pad om koffie-cocktails te ontdekken en trokken Elise en ikzelf rond om een kijkje te nemen tussen al de nieuwigheden. Geert's ervaringen kan je lezen op Double Strainger, ik geef hieronder nog een overzichtje van onze middag.




Reacties